nedeľa, 16. augusta 2015

Metalurg (Brandon Sanderson)

Pred desiatimi rokmi nastala Katastrofa, ktorá nezvratne zmenila našu planétu. Niektorým ľuďom totiž dala nadprirodzené schopnosti a vydesená spoločnosť ich nazvala Epici. Epici však nie sú dobrí superhrdinovia. Nie, sú to geniálni zloduchovia bez kúska súcitu. Nikto sa im neodvažuje postaviť na odpor. Nikto okrem Pomstiteľov – záhadnej, krutej a nepolapiteľnej špeciálnej jednotky, ktorá pátra po ich slabostiach, aby ich mohla zabiť. David chce medzi nich. Chce dostať Metalurga, Epika, ktorý je vraj neporaziteľný. Epika, ktorý mu zabil otca. Posledných desať rokov bol ako Pomstitelia, pozoroval a študoval Epikov, plánoval. No David vie niečo, o čom nikto netuší: Videl Metalurga krvácať. Teraz nastal čas na pomstu. 

Po Ritmatikovi som neváhala ani chvíľu a hneď som si pridala Metalurga, ďalšiu knihu od vynikajúceho spisovateľa, do wishlistu.  Superhrdinovia nie sú najnovšie postavy. A mnohí by čakali, že už nič viac sa o nich sa nedá vymyslieť, pretože to bude všetko to isté. Ja som nikdy túto "scénu" nejak nesledovala, skratka ma to nelákalo. Avšak, Sanderson napísal niečo, čo ma dostalo úplne.

Videl som Metalurga krvácať. A uvidím to znovu.

Hlavná postava je osemnásťročný David, v ôsmich rokov zažil stratu otca, ktorú zapríčinil Metalurg. A odvtedy túžil po pomste. Dokonca vedel niečo, čo ostatní nie. David mi sadol, bol celkom vtipný (metafory mu vážne nešli), múdry a príjemný. Ale boli tam pre mňa omnoho zaujímavejšie postavy. Profesor bol proste úžasná postava - zaujímavý, taktiež múdry a tajomný. Zaujala ma aj Megan (do ktorej bol mimochodom David zamilovaný a volala ho Kolienko), i keď sa mi často nepáčilo jej správanie, ale koniec bol úplne dokonalý, prekvapivý, všetko vysvetlil a ja som si ju obľúbila. To sa mi tak veľmi zapáčilo! Trochu som to čakala, ale v inej podobe. Najlepší koniec, aký mohol byť. 
Na obrázku je Nekroskop (Epik, ktorý prišiel do banky,
keď tam bol aj David so svojím otcom), ktorý zabije
človeka len tým, že naňho ukáže prstom. 

Epici boli skoro neporaziteľní zlí superhrdinovia, ale pokiaľ ste poznali jeho slabinu (ktorú mal každý Epik a pomocou nej ste ho mohli napríklad ľahšie zabiť), smrť Epika nie je problém. To neplatí však vždy, napríklad pri Metalurgovi, ktorého slabina nie je známa a je vraj neporaziteľný. Je to najmocnejší Epik a ma pod sebou ďalších týchto zloduchov. Môžu zabiť kohokoľvek a aj kvôli tomu najhlúpejšiemu dôvodu. David celých desať rokov študoval Epikoch, ich slabiny a teraz je čas na pomstu. Najskôr sa však musí dostať k pomstiteľom, ľuďom, ktorí pomaly zabíjajú Epikoch. Na Metalurga si zatiaľ však netrúfli, teda..



,,Väčšina ľudí nikdy nevidela Vysokého Epika v celej kráse. Tak to nazývame, keď Epici skutočne ukážu svoje schopnosti - keď naplno predvedú svoju moc a ich emócie vybuchnú od hnevu a zúrivosti."

 Všetko je originálne vymyslené. A mne sa to veľmi páčilo. Čítalo sa to celkom rýchlo a ľahko. Sanderson ma vtipný, pútavý a skvelý štýl písania. I keď som sa na začiatku  moc nesústredila a v hlave mi pobehovali otázky, kto je čo, ale potom som to našťastie pochopila a okamžite som sa lepšie začítala do knihy. Hneď som si ich obľúbila. Kniha je plná akcii a napätia. Nie je tam v podstate žiadna romantika a ak tam je náznak, je to len málo.  Sanderson má originálne nápady. Presvedčila som sa o tom už pri Ritmatikovi a teraz sa nič nezmenilo. Je to jeden z najlepších spisovateľov, ktorých poznám a určite si prečítam aj ostatné jeho knihy, na ktoré sa veľmi teším.  Neviem posúdiť, ktorá kniha bola pre mňa lepšia - Metalurg alebo Ritmatik. Obe sa mi páčili a na žiadnej z nich nevidím chybu. Dokonca majú aj skvelé obálky, najmä Metalurg. Takisto vo vnútri. Úžasné ako sa s dizajnom knihy pohrali.  Teším sa na pokračovanie tejto knihy, pretože mám ešte množstvo otázok. A som zvedavá ako sa to všetko vyvinie. Už nech to je. Knihu vám odporúčam, určite si ju prečítajte. 







Za knihu ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly. Vy si ju môžte kúpiť napríklad tu

3 komentárov:

  1. Myslím si, že to nebude kniha pre mňa, ale tuším by sa to mohlo páčiť bratovi. Takže vďaka za tvoju recenziu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dizajn knihy je naozaj nádherný - vždy, keď som v kníhkupectve, knihu si neskutočne dlho obzerám. Stále som si ju však nekúpila, čo veľmi ľutujem. Vyzerá to naozaj lákavo :)
    skvelá recenzia!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Kniha je perfektná a recenzia ešte lepšia.

    OdpovedaťOdstrániť

 
Lovingly designed by Tasnim