nedeľa 22. novembra 2015

Som roztrieštená (Tahereh Mafi)

Juliette trávi stovky dní zatvorená v betónovej cele. Pre svojich blízkych, spolužiakov a rodičov predstavuje hrozbu, ktorú je treba pred svetom ukrývať. Keď sa jej niekto dotkne, začnú sa diať nebezpečné veci... Nikto nevie, prečo je Juliettin dotyk smrteľný, no nový systém s ňou má veľké plány. Juliettina predstava je celkom iná. Jej dotyk je jej silou, no na to, ako s ňou naložiť príde až po tom, čo do jej života vstúpi Adam – chlapec s tetovaním vtáka na hrudi.

Hlavná postava, Juliette bola pomerne milá, občas naivná, hrdinka. Vo svojom väzení bola skoro rok,
 ale nebolo to na nej poznačené tak, ako som myslela. Citlivosť sa taktiež u nej preukázala na chvíľu, ale ukázalo sa, že je statočná a
postreliť človeka jej nerobí až taký problém. Smrtiaci dotyk bol dobrý nápad, avšak si myslím, že keby niektorí ľudia (nechcem menovať) neboli voči nemu imúnny, bolo by to zaujímavejšie. Dúfam, že sa v druhej časti vysvetlí, prečo sa niektorých mohla dotýkať, keďže ma to dosť zaujíma. Juliette ma byť zbraňou, lenže ona nechce zabíjať ľudí. Páčilo sa mi, že bola sama sebou. Nechcela byť zlá na tých, ktorí sú zlí na ňu. Ale inú možnosť nemala. 

Oči mám ako 2 okná, ktoré sa rozbili v chaose tohto sveta.


Prostredie bolo zle. Ľudia všetko zničili. Rastliny boli jedovaté. Nebola potrava, ľudia jedli niečo, čo sa v mikrovlnke zväčší.A Nový systém to pokazí ešte viac, aj keď sľúbia nový a lepší život. Chudoba, hlad a vojaci, ktorí sú všade. Úplne  nový svet s jedným jazykom. Juliette nemá ani tušenie, čo sa vonku deje, pretože je zatvorená v malej miestnosti a vyjsť môže len, keď sa ide osprchovať a aj na to ma len chvíľu. Dokým nepríde Adam..


Adam bol bývali spolužiak Juliette. Bol celkom fajn, klasická dobrá postava, ktorú som si ja až tak neobľúbila. Niekedy bolo jeho správanie neznesiteľné, vážne, ale aj vtipne. Občas. Najviac som si obľúbila Kenjiho. Na jeho vtipných poznámkach som sa neraz zasmiala. Veľmi knihu oživil. A Warner bol dobrý záporak, šialenec a myslel si, že Juliette patrí jemu. Avšak veľakrát nepoužíval mozog. Nejak som dúfala, že sa mu jeho plán podarí. Ale to, čo priniesla autorka nakoniec, bolo zaujímavé. 


,,Koľko máš rokov?"
,,Na ďalší rok budem mať jedenásť."
Usmiala som sa. ,,Takže máš desať rokov,?"
Skríži si ruky na hrudi. Mračí sa. ,, Za dva roky budem mať dvanásť."
Myslím, že už teraz toho chlapca milujem.

Autorka vymyslela naozaj skvelé postavy. A taktiež námet knihy bol veľmi dobrý, ale nepodala to úplne dokonalo. Píše pomerne dobre a rýchlo sa kniha čítala, ale niektoré pasáže boli nudnejšie. Všimla som si, že mnohí mali menší problém s prečiarknutými slovami, ale mne to nevadilo. Objavili sa tam aj pekné vety (prirovnania a pod.). Podľa môjho názoru, Taherah  nevyužila svoj talent stopercentne. Viem, že napísať knihu je ťažšie než si predstavujem, ale myslím si, že sa k tomu dalo vymyslieť ešte niečo viac. Niečo mi tam chýbalo, ale verím, že mi to prinesie druhá časť, rovnako aj odpovede na moje otázky.
 
Prvá polovica knihy obsahovala len oboznámenie so všetkým čo sa deje a až potom sa začalo niečo diať. Bola tam akcia, napätie, ale trochu aj romantiky. Príjemný mix všetkého. Aj keď, niekedy ta akcia rýchlo zhasla. A dostal sa tu aj nie až tak milostný trojuholník.  Adam - Juliette - Warner. Ale  bolo to jasné. 

Koniec knihy bol zaujímavý, aj keď som dúfala, že tam príde ešte akcia a skončí kniha otvorená, aby som sa viac tešila na pokračovanie a aby som mala v hlave milión otázok. Žiaľ, nestalo sa. Skončilo to oboznámením s novým prostredím, čo bolo fajn, ale nenavnadilo ma to moc na ďalšiu knihu. Aspoň nie tak, ako by som chcela. 
"Všetko, čo som kedy chcela, bolo natiahnuť ruku a dotknúť sa iného človeka nielen rukami, ale  mojim srdcom."

Ja som o knihe doteraz moc nepočula, ale na gorile bola táto séria za dobrú cenu, tak som ju skúsila. Moc som od toho nečakala, ale milo ma prekvapila. Malo to svoje chybičky, ale páčilo sa mi to. Nechápem, ako som mohla túto knihu čítať asi dva týždne (asi mám čitateľskú krízu, zas), keď je celkom tenká a písmena nie sú najmenšie. Bola to príjemná kniha v tomto období. Celkom sa teším na pokračovanie, ktoré mám doma, ale viem, že sa k nej tento rok možno už nedostanem. Čaká na mňa ešte pekná kôpka kníh, na ktoré sa teším omnoho viac.

 Neviem či knihu odporučiť alebo nie. Veľa ľudí si ju zamilovalo, ale našli sa aj takí, ktorým sa nepáčila. Skúste, ale nemali by ste očakávať nič veľké. Mohlo by vás to sklamať. Nakoniec hodnotím knihu štyrmi bodmi, aj keď to niekedy pri čítaní tak nevyzeralo. Zlepšilo sa to. 

2 komentárov:

  1. Mne sa neviem prečo veľmi nepáčila. Páčil sa mi námet a aj štýl písania, ale niečo tam chýbalo proste. Ďalší diel by som čítala asi len kvôli Warnerovi :3 :3
    Ale inak pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť

 
Lovingly designed by Tasnim